tirsdag den 8. april 2014

SMTTE model




SMTTE modellen er en refleksionsmodel til pædagogisk udvikling. Formålet er at konkretisere sit mål og skabe sammenhæng mellem det, som man ønsker at opnå, og de tiltag og handlinger, man planlægger, for at opnå sit mål.
 
Sammenhæng: Små børn er afhængige af nære relationer, der interagerer med barnet og støtter dets udvikling og læring. Ifølge Kjertmann styrkes barnets indlæring, når flere af barnets sanser stimuleres samtidig. Han beskriver, hvordan ordkort kan være med til at fremme børns sprogindlæring. Når barnet præsenteres for et ord eller begreb både auditivt og visuelt, lagres der to forestillingsbilleder i barnets sproglige hukommelse. Disse forestillingsbilleder danner en association i hjernen, der aktiveres, når barnet efterfølgende hører ordet. Fredens skriver: ”en samtidig auditiv og visuel perception af ordet fastholder den mentale repræsentation bedre end hvis der kun er ét hukommelsesspor, fra én sansemodalitet. Man har erfaret, at der er en indlæringsmæssig fordel ved en multisensorisk tilgang til et nyt videns- og færdighedsområde” (Kjertmann K., in Sørensen, M. 2003)

Mål: Målet med denne opgave er at skabe et produkt, hvor barnet stimuleres gennem flere sanser under sangaktiviteten. Produktet skal kunne stimulere barnets sprog og begrebsforståelse. Produktet skal kunne skabe mening, så aktiviteterne bliver genkendelige og forudsigelige for barnet. Produktet skal derudover give barnet mulighed for at udtrykke sit eget valg, altså have medbestemmelse. Barnet skal have mulighed for at vælge ved fysik at pege på eller tage en ting, som symboliserer sangen, da barnet muligvis ikke har et verbalt sprog.

Tiltag: Jeg vil producere sangkort med billeder, der symboliserer sangene (visuel stimulation). Jeg vil lave en skattekiste, hvor barnet kan finde en ting, som symboliserer en given sang (taktil stimulation). Jeg udvælger sange, der ledsages af fagter eller bevægelser (motorisk stimulation). Vi synger sangene sammen (auditiv stimulation).

Tegn på læring: At børnene viser tegn på glæde ved at synge.  Sangkort og -skat skal stå tilgængeligt for børnene, så de selv kan tage tingene frem. Et tegn kan således være, at børnene selv tager initiativ til sangaktiviteter. At børnene med verbale eller nonverbale udtryk viser tegn på, at de er optaget af  ord eller begreber, som vi har brugt i sangaktiviteterne.

Evaluering: Jeg vil teste sangskatten i juli, august og september. Herefter vil jeg sammen med mine kollegaer vurdere, om vi kan se tegn på læring eller udvikling. Jeg vil i samarbejde med mine kollegaer at dokumentere tegn på læring med observationer, fotos og små videooptagelser.

2 kommentarer:

  1. Super godt uddybet af SMTTE-modelen og din ide :) Vi har kun et spørgsmål i forbindelse med evaluering: Hvis der ikke sker forandringer i læring eller udvikling, hvad kunne man så gøre for at det skete? Har du tænkt videre i den forbindelse?
    Mvh Tina&Lars

    SvarSlet
  2. Hvis børnene ikke viser glæde ved eller initiativ til at ville synge, vil jeg forsøge at udskifte sangene, så de målrettes børnegruppens interesser endnu mere. I den tid jeg har arbejdet i vuggestue, har jeg dog aldrig oplevet, at børn ikke har lyst til at være aktive deltagere i sang- og musikaktiviteter. Sang- og musikaktiviteter kun én måde, som man forsøger at stimulere børnenes udvikling på. Børnene i vuggestuen tilbydes også mange andre aktiviteter, som de forhåbentlig stimuleres af, så det vil altid være svært at måle, hvilken aktivitet der bidrager til en bestemt udvikling. Forhåbentlig er det mangfoldigheden af aktiviteter, som er med til at udvikle barnet.

    SvarSlet