Sangskatten
Jeg har valgt at
lave en ”Sangskat”. Den består af
kort, som illustrer børnesange samt en skattekiste med forskellige figurer, som
symboliserer sangene. Sangskatten skal
bruges under samling, hvor børn og voksne samles om at synge. Formålet med
samlingen er, at styrke børnenes udvikling, deres fællesskabsfølelse og deres glæde
ved at synge. Sangskatten skal kunne skabe mening, så aktiviteten og
sangene bliver genkendelige og forudsigelige for barnet. Produktet skal
understøtte aktiviteten, så barnet stimuleres auditivt, visuelt, taktilt og
motorisk.
Den primære målgruppe er vuggestuebørn fra 10
mdr. til ca. 3 år. I starten kommunikerer det lille barn med lyde, gråd og kropssprog.
Fra et års alderen begynder barnet at kunne enkelte ord og udvikler gradvist
sit ordforråd (Broström, Herring og Nielsen 2010). Piaget beskriver,
hvordan barnet udvikler sin måde at tænke, opfatte og lære på i forskellige stadier.
Det lille barn opbygger sin erfaring om verden gennem sine sanser og
bevægelser. Det undersøger genstande ved
at føle, røre, smage, høre, se og dufte. Gennem aktivitet konstruerer
barnet sine kognitive stukturer og skaber mening med verden. Efterhånden som
barnet bliver ældre og mere erfarent, bliver dets tankevirksomhed mere
avanceret (Brørup og Hauge, 2005).
Vygotsky og
Bruner fremhæver, at social interaktion er en fundamental del af barnets
læringsproces. Barnets læring er betinget af den kultur, som barnet opvokser i.
Barnets læring styrkes igennem interaktion, hvor en mere erfaren person støtter
barnet i læreprocessen. Den voksne tilpasser hjælpen til barnets aktuelle
behov, og gradvist bliver barnet i stand til at klare opgaven på egen hånd
(Schmidt, 2013).
Ifølge Kjertmann
styrkes barnets indlæring, når flere af barnets sanser stimuleres samtidig. Han
beskriver, hvordan ordkort kan være med til at fremme børns sprogindlæring. Når
barnet præsenteres for et ord eller begreb både auditivt og visuelt, lagres to
forestillingsbilleder i barnets sproglige
hukommelse, som danner en association
i hjernen, der aktiveres, når barnet efterfølgende hører ordet (Kjertmann K.,
in Sørensen, M. 2003).
Jeg har derfor
forsøgt at producere et produkt, som stimulerer flere af barnets sanser og som
støtter op om barnets læreproces. Den voksnes rolle er at tilrettelægge
musikaktiviteten, så barnet bliver aktivt deltagende og bruger sine sanser. Sangkortene
med billeder, der illustrer sangene, stimulerer barnet visuelt. Skattekisten,
hvor barnet kan finde en figur eller en ting, som symboliserer en sang,
stimulerer barnet visuelt og taktilt. Jeg har udvalgt sange, der ledsages af
fagter eller bevægelser. Vi synger sangene sammen, og barnet er aktiv deltager
i processen samtidig med, at det stimuleres auditiv og motorisk.
Sangskatten kan
være med til at understøtte barnets sproglige og kognitive udvikling. Barnet
præsenteres i ”Sangskatten” for forskellige genstande og begreber. Den multisensoriske
stimulation skal hjælpe barnet til at koble en bestemt sproglyd til en bestemt handling
eller genstand i verden. Barnet udvider
hermed sit kendskab til verden, sin ordforståelse og sit ordforråd. Sangskatten
skal opmuntre barnet til at være en aktiv deltager. Barnet skal have mulighed
for at bestemme selv og tage initiativ. Sangskatten skal fungere som et kommunikationsredskab,
som skal give barnet mulighed for at udtrykke sit sangvalg, selvom barnets
sprog endnu ikke er så udviklet, at barnet verbalt kan give udtryk for sit
ønske. Sangskatten skal også styrke barnets deltagelse i fællesskabet. Barnet
skal få følelsen af at høre til gruppen, at være inddraget i aktiviteten samt at
bidrage til fællesskabet med sit valg af sang. Samtidig skal barnet også lære at
respektere de andre børn i gruppen og deres valg.
Sangskatten kan tilpasses efter børnegruppens
behov og interesser. Børnene skal udfordres på lige netop det niveau, de
befinder sig på og skal støttes i at komme videre fra det, som de kan, til det
de næsten kan, også kaldet ”zonen for nærmeste udvikling” (Kirk, 2012). Jeg har
valgt rammesange, hvor børnene kan være aktiv medskabende og improviserende. Vi
tager udgangspunkt i deres initiativer, forslag og ideer. Samtidig inspirerer
børnene hinanden med deres påfund. Jeg har også valgt at bruge mere traditionelle
fagtesange. De kritiseres for at bremse barnets egen aktivitet, fordi barnet
kommer til at imitere pædagogen fremfor at skabe sin egen bevægelse (Ahlmann
2008). Mange børnesange indeholder imidlertid en lille historie, som man kan formidle
til børnene på samme måde, som når man læser højt for dem. Jeg mener, at fagter
kan bruges positivt til at forstærke det æstetiske udtryk og dermed bidrage til
at formidle den historie, sangen indeholder. Fagterne kan være med til at tydeligøre
og dramatisere historien.
Sangskatten er billig at producere. Det er billeder, som er limet på et stykke pap og herefter lamineret. Det kan tåle, at børnene rører, hiver i eller smager på det. Skulle et kort gå i stykker, er det nemt at printe et nyt ud og laminere det. Figurerne i kassen er lavet af plastik, træ og stof og kan også udskiftes efter behov.
Anslag: 5127 (heraf referencer: 135
anslag)
Referencer:
Ahlmann, L., ”Bevægelse og Udvikling”, Hans Reitzels Forlag, 2008Broström, S., Herring, H., Nielsen S.N., ”Liv og læring i vuggestuen”, Dafolo Forlag, 2010
Brørup, M., Hauge L., ”Gyldendals Psykologi Håndbog”, Nordisk Forlag, 2005
Kirk, E., ”Musik som udtryksform”, Hans Reitzels Forlag, 2012
Kjærgård, H., Støvring, B., Tromborg, A., ”Barnets lærende hjerne – Børneneuropsykologi, kognition og neuropædagogik”, Bogforlaget Frydenlund 2012
Smidt, S. ”Bruner og små børns læring”, Hans Reitzels Forlag, 2013
Sørensen, M. ”Dansk, kultur og kommunikation” Akademisk Forlag, 3. udgave, 2013
Ingen kommentarer:
Send en kommentar