Piaget
beskriver, hvordan barnet udvikler sin måde at tænke, opfatte og lære på i
forskellige faser. Efterhånden som barnet bliver ældre og mere erfarent, bliver
dets tankevirksomhed også mere avanceret. Barnet er ikke en passiv modtager af
viden, men forsøger derimod aktivt at forstå verden og konstruere mening.
Mens Piagets læringssyn antager, at barnets læring primært sker via barnets individuelle indre refleksion og tænkning, lægger Vygotsky og Bruner vægt på, at social interaktion er en fundamental del af barnets læringsproces. Barnets læring påvirkes af ydre forhold og er betinget af den kultur, som barnet opvokser i. Barnets læring styrkes igennem interaktion, hvor en mere erfaren person støtter barnet i læreprocessen. Den voksne tilpasser hjælpen til barnets aktuelle behov, og gradvist bliver barnet i stand til at klare opgaven på egen hånd.
Min målgruppe er ifølge Piagets teori i den sansemotoriske fase, hvor barnet via sansning og handlinger opbygger sin erfaring om verden. Det lille barn udforsker den nære verden gennem sin krop ved at føle, røre, smage, høre, se og dufte. Barnet er optaget af genstandsrettede lege, hvor det undersøger genstande gennem sine sanser. Mit produkt skal derfor understøtte musikaktiviteter visuelt, auditivt, taktilt og motorisk. Den multisensoriske stimulation skal hjælpe barnet til at koble en bestemt sproglyd til en bestemt handling eller genstand i verden.
Hej Sarah :)
SvarSletSuper godt at få en teoretiker ind over læringen, da de kan forklare og fremhæve nogle synspunker ved et menneske, som vi andre nogle gange slet ikke har tænkt over! .. Nu da Piaget snakker om de mange sanser, som barnet bruger i den aldersgruppe, som du arbejder med, kunne det så ikke være sjovt/udfordrende, at få alle sanserne ind over din skattekiste, hvis dette er muligt? :) Mvh Tina&Lars